• Redaksjonen

Milky Chance starter ny epoke


Duoen som er streamet over 5 MILLIARDER ganger, er større enn noensinne.

Foto: Anthony Molina

Milky Chance sparker i gang en ny og spennende epoke som independent-band. De ble først kjent for mange gjennom gjennombruddshiten Stolen Dance, og har bygget en global turné- og strømmebusiness siden den gang, med over 5 MILLARDER streams fordelt utover sine tre album, og konserter på flere av de største festivalene på planeten.


I dag er bandet større enn noensinne. 2020 var deres sterkeste strømmeår så langt, med 900 millioner streams, og 2021 ligger an til å kunne slå det. Nå jobber de med sitt fjerde album, som etter planen slippes i første halvdel av 2022, sammen med en massiv verdensturné.


Alt starter med Colorado, som slippes 17.juni, og i september vender de tilbake til turnélivet, når de starter sin Nord-Amerika-turné. Colorado, som slippes sammen med en trippy musikkvideo, vil også ha en robust post-release innholdsstrategi, som blant annet inneholder en lyricvideo. en akustisk versjon, flere livevideoer og en mixtape-video.


Dersom det finnes et lyspunkt til det siste året, er det at vi har fått sjansen til å ta lydbildet vårt til steder vi kanskje aldri hadde gått ellers.

I tillegg til Believe’s globale distribusjonsteam, er et 100+ personer stort markedsteam på plass for å pushe låten globalt, inkludert kommersielle radiokampanjer rundt i verden. Colorado kommer til å vise verden at Milky Chance er en kraft å regne med, med et drømmelag av medarbeider som jobber knallhardt mot et 2022 som inkluderer både det største albumet og den største turnéen i bandets karriere.



I årene etter at de lastet sine første låter opp på YouTube, har Milky Chance samlet opp milliarder av streams, headlinet massive, utsolgte konserter over hele verden, spilt på omtrent hvert eneste talkshow, og på ikoniske festivaler fra Coachella og Lollapalooza til Bonnaroo og ACL. Men da pandemien traff verden og tvang den tyske duoen til å avlyse et helt år med oppsatte turnédatoer, gikk gitarist/vokalist Clemens Rehbein og bassist/perkusjonist Phillip Dausch tilbake til røttene der de startet for snart et tiår siden: bare to musikkelskende venner med mye tid og store ambisjoner.


-Det føltes helt ærlig som vi var tilbake til de tidlige dagene igjen. Uten noen tidsskjemaer eller deadlines, var vi tilbake til å bare lage musikk for oss selv, fri til å eksperimentere, ta risikoer og å bare ha det gøy med musikken, sier Rehbein


Det er den grenseløse følelsen av frihet og muligheter som er drivkraften til duoens avhengighetsskapende singel (og den første selvstendige utgivelsen på deres egne label Muggelig Records). Colorado ble skrevet og spilt inn i et anfall av inspirasjon, og låten mikser gitar og synth-hooks mens den transformerer smerten ved hjertesorg til noe fullstendig storslagent og antemisk. Der mye av Milky Chance’s tidligere arbeid innkorporerte akustisk reggae og folk, henter Colorado mer fra punken, med et drivende, muskulært arrangement, og rå og såre tekster. "We had it all but what do I know,” synger Rehbein, og balanserer frustrasjon og skuffelse i like stor grad. "I try to push away the sorrow / But today it’s too late / I’ll try tomorrow.”


-Dersom det finnes et lyspunkt til det siste året, er det at vi har fått sjansen til å ta lydbildet vårt til steder vi kanskje aldri hadde gått ellers. Du kan få tunnelsyn når du alltid er på veien, men når vi fikk denne pausen her, ga det oss virkelig en nytt og friskt perspektiv på ting,sier Dausch


Milky Chance har egentlig vært i konstant bevegelse siden de ble stjerner med debutsingelen Stolen Dance. Låten, som ble spilt inn i Rehbeins barndomshjem i Kassel i Tyskland, ble en internasjonal koloss etter at bandet postet den online i 2013, og den endte med å toppe listene I mer en et dusin land, før den krysset over atlanteren og ble #1 på Billboard Alternative Chart. For å bevise at de var mer en bare one-hit-wonders, returnerte de senere samme år med den kritikerroste fullengderen, sadnecessary, som SPIN kalte “lovely and understated” og selveste New York Timeskalte “a beatnik spread of fingerpicked guitars and jazz-influenced synth pulses.” I årene som fulgte, tilbrafte duoen nesten all sin tid på veien, kun avbrutt av et par små pauser som de brukte til å spille inn like kritikerroste Blossom(2017) og Mind The Moon (2019), før de dro rett tilbake på turné.


-Fra den første platen til Mind The Moon føltes det som om det gikk i ett, sier Dausch. -Vi utviklet oss definitivt som band gjennom de årene, spesielt med livebiten hvor vi vokste til en kvartett, men alt føltes likevel som samme kapittel. At vi endelig fikk tid hjemme, brøt oss ut av en del rutiner og ga oss muligheten til å vokse enda mer som artister.


Mens de to alltid jobbet, selv når de var hver for seg, begynte ting virkelig å sparke inn i overdrive i august, Rehbein flyttet til Berlin, hvor Dausch hadde bodd de siste årene. Når de bodde i samme by igjen som i gamle dager, begynte de å gå i studio sammen hver dag, både alene, og digitalt sammen med en rekke låtskrivere og produsenter.


-Studioet ble en slags virkelighetsflukt. Et gjemmested for oss, forteller Rehbein. -Det var et sted hvor alt var mulig.


Det var sulten på noe friskt og nytt som fikk Dausch og Rehbein til å strekke lydbildet sitt I nye, modige retninger, og åpnet opp deres kreative prosess til utenforstående samarbeidspartnere for første gang.


-Det har alltid pleid å bare være oss to som skriver og produserer, og selv om det fremdeles ofte er slik, ville vi pushe oss selv forbi det vi har blitt komfortable med denne gangen. Musikk handler egentlig om kommunikasjon og kontakt, og det å jobbe med andre folk introduserte oss for en helt ny verden og satte oss i kontakt med deler av oss selv som vi egentlig aldri hadde utforsket før, forklarer Dausch


Å pushe seg selv i studio, ledet også til at Dausch og Rehbein pushet seg selv i andre aspekter av sine karrierer. Da de allerede var industriledende med sitt Milky Change prosjekt, som promoterer øko-samvittighet og bærekraft I musikkindustrien, gjennom å plante trær for å bæte på karbonavtrykket et turné gir, bestemte også bandet seg fra å hoppe av major-toget og bli helt selvstendige artister med Colorado.


-Å drive eget selskap gir oss muligheten til å bare være like kreative med hvordan vi får musikken ut til folket som med hvordan vi lager den, sier Dausch.


-Det er også mer ansvar, legger Rehbein til, men det er også mye mer frihet.


Så alt kommer egentlig tilbake til frihet for duoen. Frihet til å skape, til å utforske og til å være herrer over egen skjebne. Milky Chance har kommet veldig langt de siste ti årene, men her og nå, er de lykkelige over å være tilbake hvor det hele startet.