top of page
  • Redaksjonen

Mesterverk fra Wolf Alice!


Det nye albumet snakkes allerede om som en klassiker.

Foto: Jordan Hemingway

Wolf Alice slapp i dag sin ekstremt etterlengtede tredjeplate Blue Weekend, og platen snakkes allerede om som et mesterverk. Platen inneholder blant annet “The Last Man On Earth”, “Smile”, “No Hard Feelings” og “How Can I Make It OK?”. Blue Weekend er ute nå via Dirty Hit, og er tilgjengelig på alle strømmetjeneste, vinyl, CD og kassett.https://wolfalice.co.uk/blueweekend/


Blue Weekend er oppfølgeren til Mercury-prize-vinneren Visions Of A Life fra 2017, et album som sementerte bandets posisjon som et av Storbritannias mest spennende band. Nå, med Blue Weekend, “Wolf Alice cement their place at the peak of British music” (NME).



a stone-cold masterpiece full of confidence and magic. NME

I går, slapp bandet den Jordan Hemingway-regisserte videoen til “How Can I Make It OK?”, en av de viktigste låtene på Blue Weekend. Videoen er en del av den større Blue Weekend kortfilmen som har premiere på Picturehouse Central, Soho, London 10.juni. For mer informasjon, besøk https://store.wolfalice.co.uk/.


Wolf Alice er Ellie Rowsell (vokal, gitar), Joff Oddie (gitar, vokal), Theo Ellis (bass) og Joel Amey (trommer, vokal). Det har gått et tiår siden bandet startet som en duo med Ellie Rowsell og Joff Oddie, for senere å utvide seg til et kvartett, da Joel Amey og Theo Ellis joinet bandet. Siden da har bandet hatt debutalbumet My Love Is Cool (2015) på #2 på UK-listene, oppfølgerplaten Visions Of A Life vant 2018 Hyundai Mercury prize, og ble nominert til GRAMMY for Best Rock Performance. Bandet spilte utrolige 187 konserter på Visions Of A Life world tour – inkudert et utsolgt Alexandra Palace, to utsolgte datoer på Brixton Academy, og et set på hovedscenen på Glastonbury. Det var ingen overraskelse at det å lage en oppfølger til Visions Of A Life var en utfordrende oppgave. Platen var en enorm suksess, som første til en mange måneder lang turné med interkontinentale flyreiser, hoteller og lange bussreiser som var ganske hardt for bandet. Bandet gjemte seg vekk på en Airbnb i Somerset, og det var her de omkonfigurerte hvem de var sammen, langt borte fra festivalscener, turnébusser, prisutdelinger og fans. De sementerte vennskapet og begynte å jobbe med noen rådemoer i en tidligere kirke. Disse demoene utviklet seg til Blue Weekend, en plate produsert av Markus Dravs (Arcade Fire, Björk, Brian Eno, Florence + The Machine) som har hjulpet bandet å redefinere lydbildet til noe enda skarpere enn tidligere. Rowsells personlige historiefortelling er kjernen i Blue Weekend, et album hvor Wolf Alice omfavner en nyfunnet frimodighet, men i like stor grad sårbarhet.


I 2022, drar bandet ut på en full UK- og Irlandturné, hvor brorparten av datoene ble utsolgt på noen få timer, og en rekke nye datoer har blitt lagt til. For full oversikt, se datoene under og kjøp billetter via https://wolfalice.co.uk/#tickets.


Wolf Alice UK & Ireland January 2022 Tour Dates

05 January - Barrowland Ballroom, Glasgow, UK (EXTRA DATE)

07 Jan - Barrowland Ballroom, Glasgow, UK (SOLD OUT)

08 January - Barrowland Ballroom, Glasgow, UK (SOLD OUT)

09 Jan - O2 City Hall, Newcastle, UK (SOLD OUT)

10 Jan - UEA, Norwich, UK (SOLD OUT)

12 Jan - O2 Apollo, Manchester, UK (SOLD OUT)

13 Jan - O2 Apollo, Manchester, UK (EXTRA DATE)

14 Jan - O2 Academy, Sheffield, UK (SOLD OUT)

15 Jan - Uni Mountford Hall, Liverpool, UK (SOLD OUT)

18 Jan - Eventim Apollo, London, UK (SOLD OUT)

19 Jan - Eventim Apollo, London, UK (EXTRA DATE)

22 Jan - O2 Guildhall, Southampton, UK (SOLD OUT)

23 Jan - De La Warr Pavillion, Bexhill On Sea, UK (SOLD OUT)

24 Jan - Olympia Theatre, Dublin, IRE (SOLD OUT)

25 Jan - Olympia Theatre, Dublin, IRE (SOLD OUT)

27 Jan - O2 Academy, Birmingham, UK (SOLD OUT)

28 Jan - Plymouth Pavilions, Plymouth, UK

30 Jan - O2 Academy, Bristol, UK (SOLD OUT)

31 Jan - O2 Academy, Bristol, UK (SOLD OUT)


Omtale av platen så langt;


“Their best album” - The Guardian, 5*

“If you imagine their old songs as rally cars, the new ones are still driven as wildly, but with steelier focus and in-built roll cages” - The Independent, 5*

"a stone-cold masterpiece full of confidence and magic" - NME, 5*

a band celebrating ten years together in the best way possible: by making a masterpiece” - Sunday Times, Album of the week

"The London quartet have made something so undeniably brilliant" - DIY, 5*

“Brilliant, bold third album cements their place as the best band in Britain” - iPaper, 5*

"Write it large; Wolf Alice’s imperial phase has arrived." - Dork 5*

“it’s a Pyramid Stage headliner-sized record” - Upset, 5*

“the sound of a band satisfying themselves rather than proving themselves, and completely filling the space they’ve carved out over the years.” - The Forty Five, 5*

"Blue Weekend’ places Wolf Alice beyond the reach of their peers." - Clash 8/10

"a perfectly interlaced balance of momentum and marvel" - Line of Best Fit, 9/10

“Alive with confessional ideas” - Mojo, 4*

“Epic & Ambitious” - Loud & Quiet

bottom of page