• Redaksjonen

Meryem Aboulouafa - når tradisjon møter det moderne

Oppdatert: mars 13



Hør Meryems take på tradisjonell folkevise.

Foto: Paul Rousteau

Ya Qalbi er en veldig populær algirsk sang som brukes ved festlige anledninger, en sang som er nedfelt i det arabo-andalusiske reportoaret av en ukjent forfatter.

Sangens alder og opprinnelse ga den ekstra dybde, en urgammel Nord-Afrikansk arv der menneskets livsform endret seg, men hvor kjernen forble intakt.

Sangen fremkaller et introspekt øyeblikk, en intern dialog, selvtrøst og motstandskraft, som en samtale mellom hjerte, fornuft og tro.


-Jeg oppdaget denne sangen i en skjør periode, hvor jeg manglet emosjonell nøkternhet til å møte visse livshendelser med avstand og objektivitet. Tektsene til denne sangen ga meg fred og ro i sjelen. Sangens alder og opprinnelse ga den ekstra dybde, en urgammel Nord-Afrikansk arv der menneskets livsform endret seg, men hvor kjernen forble intakt.


I Francesco Santalucias studio sang jeg Ya Qalbi som en gregoriansk sang, sannsynligvis påvirket av spaserturene mine, og de lange pausene jeg tok i basilikaer og kirker i Roma. Denne tolkningen fikk ham til å presse idéen videre med vokaleffekter, som til slutt endte opp med at vi brukte vokoderen, for å skape kontrast og en fin balanse mellom tradisjon og modernitet.


Ya Qalbi er også det sporet som virkelig startet hele albumet, fordi når jeg prøvde å få det remikset, havnet det til slutt i innboksen til Manu Barron, som projiserer nye perspektiver og en helt ny historie for den.


Den parisiske kunstregissøren Leslie David fant sammen med den fransk-italienske regissøren Lisa Paclet, og laget en elegant og minimalistisk video til Ya Qalbi. Duoen forestilte seg videoen som et kompentlativt bevegende portrett av kunstnerens mange ansikter. Meryems scener, hvor hun beveger seg inn og ut av mørket, gjengir mønstrene til de drømmende omgivelsene i Leslie Davids grafiske univers.



© 2020 by OnRightNow