- Redaksjonen
Banebrytende nytt fra HMLTD
Pass på så ikke hodet eksploderer når du leser dette.

Den London-baserte kvintetten HMLTD annonserer i dag slippet av Don’t Leave Me (Chapter 1: Despair) og dens medfølgende B-sider, Love Is Not Enough (Chapter 2: Grief) og Do This By Yourself (Chapter 3: Wrath), deres første nye materiale siden de slapp den kritikerroste platen West of Eden i 2020.
–Essensen er at Leaving er en kollektiv, artistisk komposisjon med tilfeldigheter og handlefrihet som en del av pakken.
Låten slippes sammen med et programmerbart og dynamisk musikalsk stykke som heter Leaving, og denne frittstående singelen presenterer tre av 6400 potensielle kombinasjoner av en låt som alltid vil utvikle seg, som tillater fans å bestemme den kreative retningen til en unik, kollektiv artistisk komposisjon. Det gjøres i samarbeid med det digitale kunstrommet async.art.
Leaving består av flere stems (trommer, bass, vokaler, lead, akkorder, og FX) som kontrollerer den offentlig tilgjengelige masteren, hvor hver stem har flere variasjoner man kan velge mellom. Narrativt utforsker kunstverket de skiftende tilstandene i et tragisk, romantisk forhold mellom tre mennesker, som fletter seg inn i hverandre og hviskes ut etter hvordan instrumenteringen endrer seg og blander seg med uforutsigbare resultater. Hver unike komposisjon er et snapshot både i tid og i perspektiv.
Don’t Leave Me, presenterer imidlertid tre låter som er fastlåste perspektiver på kjærlighetstriangelet, som fortalt gjennom ‘the left’ (Chapter 1), ‘leaver’ (Chapter 2) og ‘left for’ (Chapter 3). Når de deler de samme akkordene og strukturen, men med distinkte tekster, melodier, arrangementer og til og med sjangere, skifter de mellom arena-synthpop, The Cure fra epoken hvor de slapp Disintegration, og hjemsøkende industriell elektronika. Både den programmerbare låten og trippel-releasen, dekonstruerer kjærlighetssangen som en popklisjé som forteller den samme historien, men fra ulike ståsteder, med sannheten som gjerne er en kombinasjon av disse synspunktene.
Bandet forteller:
-Vi tror at “Leaving” representerer en ny grense for hva kunst er og bør gjøre; både et eksperiment innen historiefortelling, soniske variasjoner, i kunstens verdi og i forholdet mellom publikum, samleren og artisten. Eierne av stemsene kan endre hvem som synger de vokale partiene, hva teksten er, hva hovedmelodien er, hvilket instrument som spiller basslinjene, hvilken trommestil som skal være grunnmur i fremføringen, osv. Alle variasjonene fungerer sømløst sammen og kan ende opp i 6400 unike komposisjoner, hvor hver eneste av dem er gode nok til å være en frittstående låt. Det strekker seg fra pianoballader til elektronisk kaos. Alle som eier en del, har makten til å endre hele masteren, uten å vite hva de andre eierne vil gjøre. Essensen er at 'Leaving' er en kollektiv, artistisk komposisjon med tilfeldigheter og handlefrihet som en del av pakken. Samlerne kan ved samarbeid komme frem til en stemming eller en sjanger, bevisst eller ubevisst, ved å respondere eller ignorere hverandres valg. Hver stemming har blitt skrevet, fremført og spilt inn for seg av HMLTD og våre samarbeidspartnere, Tallulah Eden and Seth Evans.
Det medfølgende visuelle kunstverket, basert på Fragonards mesterverk The Swing, er på vakkert vis gjenskapt av bandets faste visuelle samarbeidspartner Mike Raymond og består også av flere lag. Som med musikken – hver mulige komposisjon har en tilhørende visuell representasjon: tre elskere, 6400 forskjellige danser, som spinner og looper rundt i evigheten.
I tillegg har HMLTD også annonsert et unikt og oppslukende show på London’s Heaven tirsdag 16.november, kalt The Terror(Tyranny, Totalitarianism and The End State). Inspirert av The Stanford Prison Experiment, The Wave, og Adorno’s The Authoritarian Personality, vil en mini-totalitær stat bli bygget på venuen. HMLTD vil her lede en kult av personligheter, og utstede kommandoer i henhold til forhåndsbestemt klassedeling mellom publikummet. Billettene er priset i henhold til klasse, og er tilgjengelig HER.