- Redaksjonen
Albumaktuelle Firewoodisland med online liveprosjekt.
Oppdatert: 3. apr. 2020
Deres selvtitulerte andreplate ble sluppet idag.

Den norsk-walisiske duoen Firewoodisland har allerede skapt bølger i Storbritannia fra sin base i Bristol, og nå har det endelig begynt å skvulpe litt i Norge også. Nå slipper de endelig sin selvtiltulerte andreplate, et album sin er skrevet, mikset og produsert av Stian selv, mens Chris Samson (Highasakite, Thomas Dybdahl) har mastret skiva.
–Vi har forelsket oss i orkesterinstrumenter, strykere og horn, som i miksen med våre digitale og organiske instrumenter danner vårt nye og riktige lydbilde.
Fra førstkommende torsdag vil de også arrangere streamede konserter sammen med venner og andre artister i Bristol.
Gjennom det siste halvåret har vi fått flere deilige smakebiter fra platen, blant annet årets første single Sprinter, som ble A-listet på BBC Wales. Ellers har de møtt god støtte fra store aktører som Clash Magazine, BBC, Q Magazine og Popmatters. Hos Spotify har de nå rundet 6 millioner streams gjennom utallige spillelister, blant annet på Most Beautiful Songs in the World. De er også å finne på populære Youtubekanaler som Get The Sound, Wave of Good Noise, Alex Rain Bird Music, La Belle Musique, Indie Folk Central, og BalconyTV.
Musikken deres har også blitt hørt på TV-serier som Unge Lovende, Teen Mom, Netflix-serien Shadow Hunters, Saving Hope og i reklame for YR-appen.
Duoen Firewoodislandbestår av ekteparet Stian Vedøy og Abi Eleri. Stian vokste opp på Karmøy, og studied musikkproduksjon i Bergen. Navnet Firewoodisland er altså en direkte oversettelse av etternavnet Vedøy, og selv om det hele startet som et soloprosjekt, møtte han Abi i Cardiff, hvor hun studerte illustrasjon. Etter kort tid paret de opp og gjorde soloprosjektet om til band, hvor Abi tok over ansvaret for artwork, og fikk et fint utstillingsvindu for hennes blendende illustrasjoner. Duoen ble raskt finalister i norske Bandwagon, blant annet sammen med Fay Wildhagen, og de slapp debut-EPen ILD i 2014, etterfulgt av flere singler. Oppfølger-EPen Dome kom i 2016, mens debutalbumet Chaos Is The State Of Heart ble sluppet i fjor.
Til tross for at de henter inspirasjon fra band som Bon Iver, Of Monsters and Men, og Oh Wonder, opprettholder Firewoodisland sin egen idiosynkratiske sound. Det de selv kaller fjellpop, kombinerer popens fengende finesse med indiens sensibilitet. Elementer ved Firewoodisland trekker paralleller til karakteristiske trekk hos James Blake eller Aquilo, mens duoens lydbilde samtidig kan karakteriseres som en perfekt blanding av det organiske og digitale bestanddeler. Gjennom å omfavne orkestrerte og klimatiske avslutninger, viser Firewoodisland omtanke og dedikasjon til arbeidet på den nye platen. De ømme og medfølende tekstene på albumet danner en vakker symbiose sammen med de cinematiske lydbildene og det enorme vokalspennet. Gjennomtenkte og introverte tekster gjennomsyrer albumet, mens sporadiske innfall av livlige pianomelodier eller tung perkusjon balanserer det hele, for å sikre at det ikke skal bli FOR lavmælt.
-Vi selvtitulerte platen fordi vi følte at vi endelig hadde kommet hjem til oss selv. Under skapelsen av Firewoodisland gikk vi gjennom en enorm modningsperiode, noe som fremgår i låtskrivingen, sounden og i all artwork. Vi har forelsket oss i orkesterinstrumenter, strykere og horn, som i miksen med våre digitale og organiske instrumenter danner vårt nye og riktige lydbilde. Vi virkelig elsker dette albumet, og det sitter helt inntil hjertene våre.